dimarts, 1 de maig del 2012

Història KITE. Model d'experiència


Síntesi

A l’optativa d’Orientació acadèmica i professional, la professora fa fer Power-Points als alumnes de 4t ESO per potenciar l’aprenentatge signifcatiu.
L’activitat consisteix en que cada alumne cerqui informació sobre uns estudis superiors i en faci una presentació oral utilitzant com a suport un Power-Point

Índex
Contingut
Accés al text
Context General



Experiència en ensenyament
24 anys

Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
3 anys
Nivell mitja. Les fa servir a nivell particular i professional

Tipus d’escola
Institut

Localització del centre
Montsià. Zona Rural
Connexió
Internet. Alta velocitat. Wifi

Localització dels recursos tecnològics
Aula d’idiomes, aula científica, aula informàtica
Projectors, pissarres digitals a totes les aules del centre.
Alumnes i professors tenen els seus portàtils connectats en xarxa.

Situació sòcio - econòmica dels alumnes
Classe mitja, mitja-baixa

Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
4t ESO

Àrea / unitat
Optativa impartida per l’orientadora educativa.

Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
Exposició oral i presentació Power Point per exposar-la a classe

Nivell d’aprenentatge esperat
Optimitzar tots les opcions del Power Point
Fer una presentació oral en públic.
Conèixer les sortides acadèmiques
Motivació pel seu futur acadèmic i professional

Tipus d’activitat
Cerca d’informació
Exposició oral
Presentació Power Point

Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Software de la presentació en PowerPoint
Raó per la qual la fa servir
Exposició davant els companys

Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
Activitats que desenvolupen la competència de cerca i tractament de la informació, així com l’habilitat de parlar en públic.

Dificultats trobades
Alguns alumnes optimitzen poc les eines del Power Point i els costa molt fer la presentació davant dels companys.

Ajuda / col·laboració emprada
-

Rol del professor
Proporcionar orientacions i rúbrica que servirà com a pauta per fer el Power-Point.
Assessorar en la cerca d’informació.

Rol de l’estudiant
Cercar i tractament de la informació, realització de PowerPoint

Resultats
Observacions
Els alumnes s’informen dels diferents estudis de manera més motivadora i participativa.
Cada alumne aprofundeix en la cerca d’informació dels estudis més significatius per el.
Als alumnes els motiva molt escoltar la presentació d’un altre company, al que també avaluen mitjançant una graella feta a partir de les pautes de la rúbrica.

Avaluació de l’aprenentatge
Exposició oral i presentació PowerPoint

Lliçó apresa pel professor
Que aquest treball enriqueix a l’alumne,als companys i al mateix professor.
Que el fet de ser un company el que exposa resulta molt motivador





Entrevistadora
Moltes gràcies per tenir aquesta entrevista sobre l’ús de la tecnologia a l’aula. Fa temps utilitzes les TIC a l’aula?
Professora
No gaire. Tot i que a nivell personal i professional si que utilitzava les TIC. Va ser l’any passat amb el projecte 1x1 quan vaig començar a utilitzar-les a l’aula amb els alumnes.
Entrevistadora
Què és el que estàs fent ara amb els alumnes de 4t?
Professora
Aquest any faig un optativa trimestral: Orientació acadèmica i professional
Entrevistadora
Com apliques les TIC en aquesta optativa.
Professora
Entre els continguts de l’assignatura està el conèixer les diferents opcions formatives que hi ha en acabar la ESO  i en lloc de rebre la informació per part meva, el que fem es que un cop vistos a l’aula els diferents estudis, cada alumne segons les seves preferències, en tria un i fa un Power Point, per explicar-lo als companys.
Entrevistadora
Amb quins recursos tecnològics ho fan?
Professora
Cada alumne té el seu ordinador. Al centre tenim Wifi i a cada aula hi ha canó i pissarra digital.
Entrevistadora
Sols ho fan amb els estudis universitaris?
Professora
No primer ho fem amb els cicles formatius i després amb els graus.
Així cada alumne presenta dos tipus d’estudi dins d’una mateixa família professional. Com en aquestes edats encara  no ho tenen clar, el que es pretén amb aquesta activitat és obtenir el màxim d’informació possible per poder escollir.
Entrevistadora
Què et va fer decidir fer aquesta activitat?
Professora
Si sóc jo el que transmeto la informació i els alumnes ho reben de manera passiva, és més difícil captar la seva atenció, mentre que si els que ho explica és un company, la motivació és major i a més a més com l’han d’avaluar (i això els agrada molt) estan molt atents a tot el que diuen i com ho diuen.
Així són els alumnes els que a partir dels seus interessos cerquen la informació, l’analitzen i en fan el tractament por poder explicar-la als companys s’aconsegueix un grau d’implicació major.
El fet d’haver d’explicar alguna cosa, comporta que l’has de tenir interioritzada.
Entrevistadora
Com es desenvolupa l’activitat?
Professora
Són els alumnes els que a partir dels seus interessos cerquen la informació, l’analitzen i en fan el tractament por poder explicar als companys, amb això s’aconsegueix un grau d’implicació major.
A més el fet d’haver d’explicar alguna cosa, comporta que l’han de tenir interioritzada.
Entrevistadora
On i com fan els alumnes la cerca d’informació?
Professora
Es fa un guió prèviament amb tots ela alumnes a classe, de quins aspectes són els que ens interessa conèixer: quina nota de tall es necessita?, què s’estudia, a quines universitats es pot fer?, quines són les seves sortides laborals...?
Un cop pactat el guió de treball o índex, cada alumne fa un Power-Point amb la informació cercada tenint en compte la rúbrica que prèviament se’ls ha entregat i comentat a classe.
També se’ls dóna una rúbrica per fer l’exposició oral
Entrevistadora
Quina ha estat la resposta per part dels estudiants?
Professora
Als alumnes els agrada fer presentacions amb Power Point, el que possiblement els costa una mica, perquè no ho han fet gaire, es haver de presentar-lo oralment als companys.
Entrevistadora
Quins són els recursos que més utilitzen per crear els seus Power Points?
Professora
Al primer Power-Point que fan són pocs els alumnes que optimitzen els recursos del programa. Però com després de què cada alumne fa la seva primera exposició es fa una avaluació conjunta i autoavaluació (a partir de la rúbrica) en veu alta, a la segona presentació els seus Power-Point milloren considerablement.
A més com el treball es fa també a la classe, els alumnes es pregunten i s’ajuden uns als altres i s’ escolten frases com: Ui! Que bé t’ha quedat això, com ho has fet?
Entrevistadora
Quina és la major dificultat en què es troben?
Professora
De l’activitat el que més els costa és l’exposició oral.
I del Power-Point el que més els costa és sintetitzar, escriure poques frases a cada diapositiva. Els alumes tendeixen a posar la màxima informació i omplint tota la diapositiva de text.
Entrevistadora
Quins avantatges té fer aquesta pràctica amb les TIC?
Professora
El fet de realitzar l’activitat amb les TIC els resulta molt motivador.
Si els demanés un treball amb word, la majoria el que farien seria “un còpia  i pegar”.
El fet de fer un Power els obliga a sintetitzar i a fer un tractament de la informació trobada.
Entrevistador
Quan sol durar aquesta activitat?
Professor
Li dediquem dues sessions a rebre la informació general, fer el guió i comentar els aspectes de l’avaluació, dues sessions de treball a l’aula més treball a casa i tres sessions més per exposar a l’aula i fer l’avaluació de cada alumne.
Per al segon Power-Point ( el dels graus) li dediquem dues sessions de treball a l’aula més el treball a casa i tres sessions més per exposar a l’aula i fer l’avaluació de cada alumne.
Entrevistadora
Com s’avalua l’activitat?
Professora
Cada alumne té una graella amb els ítems de la rúbrica i avalua als diferents companys i també es fa l’autoavalució.

Entrevistadora
Moltes gràcies per compartir la teva experiència.
Professora
Ha estat un plaer.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada