dilluns, 18 de juny del 2012

Fitxa disseny del projecte



Títol

Què faré quan acabi l’ESO?

Descripció dels agents
 Personals: Els aprenents són els alumnes de 3r d’ ESO d’un institut de les Terres de l’Ebre a la comarca del Montsià, que estan fent l’optativa trimestral d’orientació acadèmica i professional amb l’orientadora educativa del centre.
La mediadora és l’Orientadora Educativa
Tecnològics: Ordinador portàtil de cada alumne en connexió wifi, pissarra digital. Treballarem amb l’eina 2,0 Glogster (mural digital) on s’incloura text, imatges, so, video i hiperervincles i Power Point.
Descripció del problema
 Molts dels alumnes desconeixen que faran quan acabin la ESO, quins estudis superiors cursaran i quina professió desenvoluparan, i si ho saben, no saben que han de fer per aconseguir-ho.
Estructuració:
Es pot dir que es tracta d’un problema mal estructurat (Jonassen 1997) no restringit pels camps de contingut que estudien diàriament a classe, les seves solucions no són predictibles ni convergents i la seva solució requereix la integració de diversos camps (cerca d’informació, tractament i ús de la informació, llenguatge...). És un problema que té moltes solucions alternatives.
Complexitat:
És un problema complex tant pel nombre de temes, funcions i variables que actuen en el problema, com pel nombre d’interaccions i la predictivitat d’aquets.
Especificitat de camp:
Les habilitats per a resoldre problemes depenen de la natura del context o domini, es a dir dependran del context on es desenvolupen. En aquest cas han de realitzar habilitats com la cerca, el tractament d’informació, la síntesi...
Es tracta d’un problema que té molta informació, que trobaran a la web, al material publicitari que envien els diferents centres d’estudis superiors (Instituts, Universitats, Escoles Oficials...), a la premsa diària i a les entrevistes que realitzaran a professionals, antics alumnes del centre, pares i professors.
Plantejament del problema
 L’elecció d’uns estudis o d’una professió per al futur sol ser un procés llarg, que preocupa als alumnes de 3r que el proper curs hauran de decidir ja un itinerari formatiu en funció dels estudis posteriors que vulguin cursar.
No poden prendre una decisió immediata, per fer una bona elecció han de cercar informació sobre diferents estudis i professions per decidir quin entorn d’estudis i de treball són els que més els atrauen i encaixen amb la seva manera de ser.
Els alumnes per parelles escullen un entorn professional i fan un Glogster i/o Power Point per presentar-lo als companys.
Context de l’activitat
Context d’educació formal. Les activitats es realitzaran durant l’hora de l’optativa d’Orientació Acadèmica i Professional en parelles.
Els alumnes també faran la tasques de cerca d’informació i entrevistes fora de l’entorn escolar.
Característiques dels alumnes
Cognitives
Pensament abstracte.
Construcció de teories.
Elaboració i comprovació.
Raonament deductiu. Pensament hipotètic.
Físiques
Canvis físics importants (pubertat) que pot provocar inseguretat.
Actitudinals
Impulsivitat i canvis d’humor provocats pels canvis hormonals.
Emocionals
Desig d’independència i llibertat
Importància del grup d’amics. Necessitat de ser acceptat pels iguals
Primeres relacions amoroses
Competències 
1.-Competència comunicativa lingüística.
            Organitzar la informació cercada.
            Comunicar amb el suport de les TIC la informació tractada.
3.-Tractament de la informació i competència digital.
            Cercar, tractar i utilitzar la informació.
            Aplicar els criteris de validesa de la informació cercada a la web.
5.-Competència d’aprendre a aprendre.
            Aprendre a utilitzar eines 2.0
6.-Competència d’autonomia i iniciativa personal.
            Desenvolupar l’autonomia i la iniciativa en la cerca i tractament de la informació.
7.-Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic.
            Conèixer el futur món acadèmic.
            Conèixer i actuar amb món laboral del seu entorn.
8.-Competència social i ciutadana.
Objectius
·        Adquirir informació sobre els diferents itineraris acadèmics i sobre la situació actual i les tendències al món laboral.
·         Desenvolupar habilitats de cerca, tractament i ús de la informació
·         Desenvolupar la reflexió personal i la capacitat critica.
·         Afavorir estratègies per el desenvolupament personal i la presa de decisions.
·         Treballar de manera cooperativa amb els companys.
·         Respectar el treball dels altres.


Continguts 
Conceptuals
Itineraris acadèmics: Estudis de Cicle Formatiu de Grau Mitja i Superior, Batxillerat, Estudis de grau.
Mercat laboral
Procedimentals
Utilització eines 2.0, Glogster i Power Point
Cerca d’informació
Tractament i ús de la informació
Actitudinals
Interès i participació en la tasca
Desenvolupament personal i presa de decisions
Respecte vers el treball dels altres

Seqüenciació d’activitats

7sessions
Prèviament a aquestes 7 sessions ,durant les primeres classes de l’optativa s’han realitzat tasques d’autoconeixement de les característiques personals, possibilitats existents i circumstàncies socioeconòmiques, així com del sistema educatiu a Catalunya i les diferents opcions que hi ha després de la ESO: Cicles formatius, Batxillerat, Graus, Programes de Qualificació Professional, Escoles oficials...
Aquestes 7 sessions que formen part del moment de recollida d’informació
1a i 2a sessió
Avaluació dels coneixements previs sobre les eines 2.0 i els possibles itineraris després de la ESO.
Presentació de l’eina Glogster i repàs de Power Point
  • Formació de parelles i elecció del grau o cicle formatiu sobre el que faran la seva cerca.
  • Debat per consensuar l’índex, es a dir la informació que interessa cercar.
  • Determinar quins elements ha de tenir el Glogster o el Power Point. (so, vídeo, text...)
3a, 4a i 5a sessió
Cerca, tractament i ús de la informació.
Realització Glogster o Power Point.
6a i 7a sessió
Presentació de les tasques i avaluació.            
Procediment i criteris d’avaluació

Hi haurà una avaluació dels coneixements previs que es durà a terme durant la primera sessió.
Durant la resta de sessions es valorarà:
  • Participació en la tasca
  • Respecte pel treball del altres
  • Actitud ver el treball
Les darreres sessions es realitzarà una autoavaluació a partir d’una rúbrica que es facilitarà a l’alumne on es valoraran diferents aspectes sobre l’ús de de les TIC i el tractament i la cerca de la informació.
Fonamentació psicopedagógica del disseny

El constructivisme es basa en dotar de significat l’aprenentatge, es a dir el coneixement s’ha de construir perquè sigui significatiu.
En aquest disseny s’ha partit d’un problema generat: Què faré quan acabi la ESO? I a partir dels coneixements previs s’intentarà que els alumnes elaboren els seus esquemes mentals mitjançant allò que cercaran i investigaran. Acomodant les idees prèvies als nous aprenentatges adquirits.
Aquest disseny no pretén que els alumnes adquireixin nous continguts de manera passiva sinó mitjançant la seva participació activa, cercant la informació, tractant-la, assimilant-la i acomodant-la a la que ja tenien.
Es realitzarà un aprenentatge significatiu que sigui:
Actiu: Els alumnes són els que cerquen, tracten i difonen la informació trobada.
Constructiu: La nova informació sobre el seu futur s’adaptarà a el que els ja sabem i donarà sentit a l’aprenentatge.
Col·laboratiu: Es realitza en parelles aprofitant les habilitats del company i enriquint-se mútuament.
Intencional: Hi ha uns objectius a assolir.
Contextualitzat: Es cercarà informació sobre el seu futur

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada